DeTelegraaf

Hoe blijf je veilig op internet volgens De Telegraaf

Angst werkt averechts

Ik houd ervan om mensen bewuster om te laten gaan met informatie, zowel online als offline. Iedereen die ik bewuster kan maken van de online gevaren, al is het maar een klein beetje, is winst 🙂 Dit is ook de belangrijkste drijfveer geweest om met BeveiligMij.nl te beginnen, logisch. Na decennia lang beveiligingsoplossingen te hebben geïnstalleerd, weet ik als geen ander hoe belangrijk de gebruiker is in de beveiligingsketen; de zwakste schakel.

Hoe blijf je veilig op internet Digitaal Telegraaf nlHoud het simpel en duidelijk, verzand niet in moeilijke IT termen en jaag mensen geen angst aan. Dat zijn belangrijke punten waarmee je winst kunt behalen. Mooi is het dan ook om te zien dat De Telegraaf dit ook probeert via het artikel Hoe blijf je veilig op internet. Alleen van de titel kan ik al blij worden. De Telegraaf helpt ons in onze missie om mensen bewuster om te laten gaan met internet. Top!

Teleurstelling

Goed, het artikel begint met de actualiteit over MySpace en LinkedIn (zie ook de voorgaande blog “Uw factuur wacht op betaling – Phishing of slechte marketing“). De lezer heeft er vast over gehoord of gelezen, want zeker de laatste is uitgebreid in het nieuws geweest.

In een quote van onderzoeksjournalist Brenno de Winter wordt het gebruik van een wachtwoordmanager aangeraden. Dit is precies wat wij tijdens onze opleidingstrajecten ook aangeven.

Mooi, dit artikel gaat helpen. Al gaat maar 0,1% van de lezers een wachtwoordmanager gebruiken, ook dat is winst!

Vervolgens een quote van Vincent Böhre van stichting Privacy First: “Ook alternatieven als een vingerafdruk, een geheime vraag of stemherkenning zijn te omzeilen“. Mijn vreugde over het artikel slaat om in teleurstelling. Ik hoor de lezer al denken “Oké, de alternatieve zijn niet veel beter, dus laat ik het maar zo…

Een schepje erbovenop

Dan gaat de quote verder: “Het is kwalijk dat het probleem bij de consument wordt neergelegd.“. Nu zal de gemiddelde lezer er wel klaar mee zijn “Oooo, het is niet mijn probleem maar van iemand anders. Dan laat ik het zeker maar zo, ik kan er toch niets aan doen

Het zo goed bedoelde artikel verliest in 2 zinnen zijn volledige waarde. Sterker nog, het werkt alleen maar averechts. De lezer wordt, als zo vaak wanneer het gaat over cybercriminaliteit, bevestigd in zijn gedachte “ik kan er toch niets aan doen dan alleen maar hopen dat het mij niet zal overkomen”

Waardeloos met respect

De laatste alinea doet er al niet meer toe. Het kwaad is al geschied. Een waardeloos artikel. Kleinigheid, maar wel handig om te weten; de mensen die gaan zoeken op het programma “One Password” kunnen beter zoeken op 1Password 😉

Overigens met respect voor diegene waarvan quotes in het artikel zijn opgenomen. Ook zeker voor Vincent Böhre want ook hij heeft gelijk. 100% beveiliging bestaat niet en dienstleveranciers moeten ook zeker hun verantwoordelijkheid nemen. Alleen jammer dat het in één artikel staat. Echt jammer. Waardeloos!

Bangmakerij is geen bewustwording met plaatje van angst